Projekty...
Partnerstwo sprzedawcy i producenta żywności ekologicznej
- ważny element sprawiedliwego handlu
Przesłanki projektu:
Rynek produktów ekologicznych ma obecnie największy potencjał rozwojowy w Polsce.
O ile produkcja ekologiczna rozwija się dobrze (od kilku lat utrzymuje się kilkudziesięcioprocentowy wzrost liczby gospodarstw rocznie),
o tyle dystrybucja tych produktów w Polsce ciągle "kuleje". Założone w projekcie kompleksowe przeszkolenie sprzedawców może przyczynić się
do rozwoju sieci sklepów i stoisk z żywnością ekologiczną.
Poprzez zapraszanie na szkolenia rolników, budowane będzie partnerstwo i wzajemne
zrozumienie tych dwóch grup zawodowych. Jednocześnie świadomy i aktywny personel sklepów z ofertą ekologiczną, posiadający opracowane
w projekcie materiały edukacyjne będzie działał na rzecz kreowania świadomego ekologicznie konsumenta, który gotowy jest zapłacić więcej
za produkty wyprodukowane z poszanowaniem środowiska i który docenia wysiłek rolnika włożony w wytwarzanie ekologicznej żywności.
Projekt ma charakter kompleksowy - wybrano uzupełniające się metody i narzędzia edukacyjne, tak aby osiągnąć jak najlepszy efekt.
Zasięg geograficzny projektu:
woj. śląskie, opolskie, dolnośląskie, małopolskie
Cele projektu:
- Kształtowanie motywacji i skuteczności działania właścicieli sklepów w zakresie
sprzedaży żywności ekologicznej
- Propagowanie współpracy producentów i sprzedawców żywności ekologicznej.
- Edukacja konsumentów poprzez aktywizację działań personelu sklepów
ze stoiskami żywności ekologicznej
Czas realizacji: 1.07.2006 - 31.07.2007
Działania:
Rok 2006 (działania zrealizowane):
- Dwa szkolenia pt. "Handel produktami ekologicznymi kierowane do sprzedawców sklepów
spożywczych w woj. śląskim i opolskim",
połączone z warsztatami z udziałem producentów
ekologicznych
- Konkurs konsumencki: Co i skąd wiem o żywności ekologicznej, dla konsumentów
przeszkolonych sklepów w woj. śląskim
- Konkurs dla sprzedawców woj. śląskiego Ciekawe inicjatywy sklepów ekologicznych
- Opracowanie i druk dwu ulotek:
- "Wybierajmy żywność ekologiczną i wspierajmy rozwój rolnictwa ekologicznego"
- "Opakowania żywności i ich wpływ na środowisko i zdrowie człowieka"
- Opracowanie materiałów edukacyjnych dla personelu u konsumentów sklepów
ekologicznych w formie "gazetki sklepowej"
- Opracowanie i druk planszy: Ekologiczna hodowla służy zdrowiu człowieka i zwierząt
Rok 2007 (działania zrealizowane):
- Szkolenie pt. "Handel produktami ekologicznymi skierowane do sprzedawców sklepów
spożywczych w woj. małopolskim",
połączone z warsztatami z udziałem producentów
ekologicznych (I pólrocze2007)
- Konkurs konsumencki: Co i skąd wiem o żywności ekologicznej, dla konsumentów
przeszkolonych sklepów w woj. opolskim (marzec),
dolnośląskim, małopolskim (I półrocze)
- Konkurs dla sprzedawców w/w województw Ciekawe inicjatywy sklepów ekologicznych
- Prowadzenie gazetki sklepowej na stronie www. i informacji o projekcie (od marca)
Sprawozdanie z realizacji projektu -
PDF