GALERIA
|
Warsztaty w szkołach średnich
Halina Stolarczyk
Polski Klub Ekologiczny
Kampania WYŻYWIĆ ŚWIAT prowadzona w ramach projektu „Przeciwko głodowi – bądźmy konsekwentni!”
realizowana jest w Polsce przez
Polski Klub Ekologiczny Koło Miejskie w
Gliwicach wspólnie z Polską Zieloną Siecią.
Głównym celem tej kampanii jest uwrażliwienie opinii publicznej oraz
decydentów na problem głodu – jego przyczyny oraz sposoby zapobiegania
i walki z nim. Jednym z działań projektu są warsztaty dla
młodzieży mające na celu podniesienie świadomości młodej części
społeczeństwa na tematy globalne związane z głodem i ubóstwem.
Warsztaty odbyły się w grudniu 2010, w 12 szkołach średnich
województwa śląskiego; w Gliwicach, Knurowie, Zabrzu, Tychach i
Bytomiu. Czas trwania zajęć trzy godziny lekcyjne na temat „Wspólny
świat, wspólne wyzwania”. Na zajęciach wykorzystany został specjalnie w
tym celu wyprodukowany pakiet edukacyjny zawierający
broszurę i zeszyt ćwiczeń - materiały
merytorycznie związane z podjętym tematem. Aby zmotywować
uczniów do aktywnego uczestnictwa w zajęciach prowadząca warsztaty
stosowała metody aktywizujące; metaplan, film, praca z tekstem,
interaktywny wykład, burza mózgów, prezentacja multimedialna. Zajęcia
prowadzone były zgodnie ze scenariuszem zajęć zamieszczonym w zeszycie
ćwiczeń. Pakiet edukacyjny znajduje się na stronie
internetowej PKE KM Gliwice.
Mieszkając w zamożnej, nowoczesnej i szybko rozwijającej się Europie
trudno nam pojąć, że większa część powierzchni naszego globu to obszary
biedy i gospodarczego zacofania, i że to właśnie tam żyje 3/4
mieszkańców Ziemi. I chociaż w bogatych krajach Północy też
występują duże różnice w zamożności poszczególnych grup
społecznych, czy państw, to jednak sytuacja ta jest
nieporównywalna z biedą w krajach Południa – Afryki, Azji i
Ameryki Południowej.
Jednak największym problemem w krajach Południa nie jest niski poziom
życia ludności lecz brak szans na szybką zmianę tego stanu. Kiedy
zapytałam uczniów, które szczególnie państwa kojarzą im się z ubóstwem
wymieniano najczęściej państwa Afryki subsaharyskiej. Natomiast jako
przyczynę ubóstwa w tych krajach uczniowie najczęściej
wymieniali, przeszłość kolonialną, trudne warunki klimatyczne, duże
zacofanie gospodarcze, analfabetyzm, wojny, konflikty, czy choroby.
Taki obraz krajów Południa poznajemy z mediów i potocznych opinii,
które niestety często obiektywnie nie odzwierciedlają rzeczywistości.
Przedstawiają jedynie wycinek obrazu i nie podają informacji na
temat wszystkich przyczyn wymienionych problemów. Tymczasem w
większości krajów Południa pomimo, że warunki życia ludzi są trudne, a
niesprawiedliwość ubóstwa powszechna społeczeństwa tych krajów są w
stanie same rozwiązywać swoje codzienne problemy. Natomiast największym
hamulcem ich rozwoju społeczno- gospodarczego są kraje bogatej Północy.
Niesprawiedliwe reguły gospodarki wolnorynkowej narzucane krajom
biednym przez kraje bogatej Północy godzą w ich bezpieczeństwo
żywnościowe, ograniczają możliwości realizacji ich potencjału i
korzystania z praw przynależnych każdemu człowiekowi. Aby zmobilizować
uczestników warsztatów do bliższego poznania tematu i osobistego
zaangażowania problemem zaproponowałam pracę z tekstem. Dokonałam
podziału uczestników na grupy, każda grupa miała do opracowania
jeden artykuł z pakietu edukacyjnego Uczniowie poprzez zapoznanie
się z treścią artykułów mieli możliwość poszerzenia swojej wiedzy i
emocjonalnego zaangażowania się w problem ubóstwa.
Przemyślenia z pracy zespołowej nad
tekstami artykułów ujęte zostały w
postaci metaplanu i zreferowane przez liderów
poszczególnych grup. Wybór metody metaplanu pozwolił uczniom na
spokojne rozważenie problemu ubóstwa i skupienie się przede wszystkim
na poszukiwaniu wspólnego rozwiązania i pozytywnego działania na rzecz
krajów Południa. Najczęściej wymieniane propozycje pomocy na rzecz
krajów Południa przekazywane przez liderów grupy dotyczyły
etycznej konsumpcji biorącej pod uwagę kwestie sprawiedliwego handlu,
przestrzegania praw człowieka, czy zaangażowania się w
akcje pomocy. Analiza tekstów z pakietu edukacyjnego wymagała od
uczniów umiejętności pracy z tekstem, właściwego dostrzegania problemów
składających się na pewną określoną sytuację i umiejętności
formułowania wniosków. Obejmowała również duży zakres wiedzy na temat
różnych przyczyn ubóstwa w krajach Południa.
Ponadto praca w grupie zintegrowała zespoły, z którymi mogłam podjąć
dalsze działania zaplanowane w scenariuszu zajęć, a mianowicie
grę symulacyjną „Filiżanka kawy” i puzzle „Jedna
globalna korporacja w USA związana
z systemem żywnościowym”. W oparciu o
przygotowane w scenariuszu materiały na temat
sposobu przeprowadzenia gier mogłam razem z uczniami
wskazać na problemy powodujące biedę w krajach Południa. Uczniowie po
złożeniu puzzli dowiedzieli się jakie zagrożenia dla bezpieczeństwa
żywności na świecie niesie coraz większa koncentracja produkcji
żywności w rękach agrobiznesu i jakie to powoduje konsekwencje dla
drobnych gospodarstw wiejskich i coraz mniejszej ilości firm.
Natomiast gra symulacyjna „Filiżanka kawy”
pozwoliła wskazać pozytywne działania i
próby radzenia sobie mieszkańców Południa
z problemem ubóstwa poprzez zjawisko Sprawiedliwego Handlu.
Zastosowanie tych aktywnych form edukacji pomogło w uporządkowaniu tak
obszernej wiedzy nt. problemów globalnych i wspólnie z uczniami
pozwoliło mi ukazać konkretne możliwości pozytywnego działania.
Należy do nich zaliczyć kupowanie produktów pochodzących ze
Sprawiedliwego Handlu, promocja tych produktów wśród znajomych, w
sklepach, kawiarniach, czy zaopatrywanie się nas konsumentów w produkty
lokalne lub pochodzące z produkcji krajowej.
Duże wrażenie na uczestnikach warsztatów zrobił film pt. „Meatrix”,
który razem z moją prezentacją multimedialną był wprowadzeniem do
problematyki Globalnego Południa.
Ponieważ podjęty przeze mnie temat warsztatów był bardzo obszerny
i ciągu trzech godzinnych lekcyjnych mógł spowodować wśród
uczniów znużenie lub nawet zniechęcenie wybrałam jako metodę
przekazu prezentację multimedialną. Ta metoda umożliwiła mi
szybki przekaz istotnych informacji i pokazania ciekawych
zdjęć dotyczących omawianych treści. Natomiast dla uczniów prezentacja
multimedialna okazała się atrakcyjną formą zdobywania wiedzy.
W dobie nowych technologii informatycznych wiedza na temat
współzależności globalnych jest obecnie ogólnie dostępna.
Natomiast moim celem podczas zajęć było wyjaśnienie tych
współzależności i zainteresowanie młodzieży problematyką globalną.
Jest jednym z największych donorów pomocy rozwojowej
dla krajów najbiedniejszych, to jednocześnie polityki rolna, handlowa i
rozwojowa Unii bardzo często uniemożliwiają i blokują rozwój tych
krajów - mówili jednogłośnie przedstawiciele organizacji pozarządowych
podczas 19 Wspólnego Zgromadzenia Parlamentów Unii Europejskiej i
krajów AKP (Afryki, Karaibów i Pacyfiku). Spotkanie to odbyło się w
dniach 27 marca - 1 kwietnia w Hiszpanii.
Kampania WYŻYWIĆ
ŚWIAT prowadzona w ramach projektu „Przeciwko głodowi
– bądźmy konsekwentni!”realizowana
jest w Polsce przez Polski Klub Ekologiczny Koło Miejskie w Gliwicach
wspólnie z Polską Zieloną Siecią. Koordynowany jest przez
Francuski Komitet na Rzecz Solidarności Międzynarodowej. Organizacjami
wspierającymi kampanię są: Polska Akcja Humanitarna (PAH),
europejska sieć EUROSTEP, Evert Vermeer Stichting (Holandia), COSPE i
Terra Nuova (Włochy), Germanwatch (Niemcy), SOS Faim (Belgia i
Luksemburg).
Projekt jest dofinansowany ze środków Unii
Europejskiej.
|
|
|