|
Ochrona wód |
|
|
Proekologiczne rozwiązania w gospodarowaniu ściekami
w zabudowie rozproszonej na obszarach wiejskich
Działalność
człowieka jest nieodłącznie związana z otaczającym go środowiskiem
naturalnym. Ważnym jego elementem jest woda, której nieustanny
obieg wpływa na życie na Ziemi. Całość wód można w uproszczeniu
podzielić na wody opadowe, powierzchniowe i podziemne. Wymienione
rodzaje są ze sobą w ścisłym powiązaniu i razem tworzą stale krążący
obieg wody.
Każdy
ma prawo do korzystania z powszechnych zasobów wody. Podstawą
egzystencji jest dostęp do wody oraz możliwość przebywania w otoczeniu,
którego elementem są czyste wody naturalne. Działalność ludzka
wpływa bezpośrednio na środowisko wodne w otoczeniu, ale również
oddziałuje na globalny obieg wody. Wpływ ten jest najbardziej
zauważalny właśnie na wsi. W gospodarstwie oddziałuje się na środowisko
bezpośrednio poprzez produkcję rolniczą oraz fakt bytowania w
bliskości przyrody. Dlatego też negatywne oddziaływanie człowieka na
wody naturalne jest odczuwalne poprzez zmiany jakości wody czerpanej ze
studni i stanu jakości wód powierzchniowych.spółpraca w
ramach CCB (Koalicja Czystego Bałtyku).
„Zrównoważona sanitacja” (zwana
Eko-sanitacją) jest częścią globalnych działań na rzecz
zrównoważonego rozwoju podjętych w 2002r. w Johannesburgu w
ramach Milenijnych Celów Rozwoju (Cel 7), dotyczących
Zintegrowanego Gospodarowania Zasobami Wodnymi. Uznanie przez Narody
Zjednoczone roku 2008 „Międzynarodowym Rokiem Sanitacji”
świadczy o priorytetowym charakterze problematyki sanitacyjnej dla
poprawy równości, dobrobytu, jakości wód i rozwoju
gospodarczego.
W
niektórych krajach europejskich, takich jak Szwecja, Niemcy czy
Norwegia, przez ostatnie dziesięć lat opracowano i wprowadzano tzw.
systemy zrównoważonej sanitacji. Systemy te obejmują m.in.
separację u źródła ścieków domowych na różne
frakcje, takie jak szare ścieki, mocz czy fekalia, w celu ponownego
wykorzystania zasobów naturalnych (substancji biogennych, wody i
energii cieplnej).
W Polsce, problem niedostatecznej sanitacji dotyczy ponad 14,5 mln ludności
(38% populacji), zamieszkałej głównie w małych, wiejskich
miejscowościach w zabudowie rozproszonej (RLM < 2000). Pomimo
znacznego postępu w budowie systemów kanalizacyjnych z
centralnymi oczyszczalniami ścieków (zobligowanymi Traktatem
Akcesyjnym), znaczna część ludności
w aglomeracjach wiejskich pozostaje poza programami budowy oczyszczalni, wspieranymi
z funduszy unijnych do 2015r.
Podejmowane w skali kraju działania oraz obowiązujące wymogi prawne
skupiają się na zmniejszeniu zanieczyszczenia wód związkami
nawozowymi (głównie azotu i fosforu) pochodzącymi z działalności
rolniczej oraz ze ścieków komunalnych. Odnosząc wymagane
działania do poziomu gminy stajemy przed zadaniem
uporządkowania gospodarki ściekami w granicach każdego
gospodarstwa. Skuteczne i
umiejętne zagospodarowanie ścieków przynosi korzyści w postaci
czystego otoczenia oraz polepszenia jakości wody w studni i najbliższej
rzece – osiąga się w ten sposób zauważalny efekt
ekologiczny, a w dłuższym okresie czasu również skutek
ekonomiczny - dzięki możliwemu odzyskowi zawartych w ściekach
substancji nawozowych.
Stąd idea dwuletniego projektu promocyjno-edukacyjnego pt. Eko-sanitacja obszarów wiejskich w zabudowie rozproszonej w dorzeczu Górnej Wisły (patrz Projekt),
który prowadzić będą dwa koła Polskiego Klubu Ekologicznego: w
Gliwicach i Krynicy. Projekt jest realizowany dzięki wsparciu
udzielonemu przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię poprzez
dofinansowanie ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego
Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego, a także
ze środków budżetu Rzeczpospolitej Polskiej w ramach Funduszu
dla Organizacji Pozarządowych".
Przydatne linki
http://www.kp.org.pl/pdf/poradniki/kdpr/index.html
http://www.ibmer.org.pl/index.htm
http://www.pkekrynica.org/index.htm
"Wsparcie
udzielone przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię poprzez
dofinansowanie ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego
Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
a
także ze środków budżetu Rzeczpospolitej Polskiej w ramach
Funduszu
dla Organizacji Pozarządowych".
|
|
|
|