|
Odpowiedzialna konsumpcja |
|
|
Niedoceniane skarbnice zdrowia i urody
Krystyna Kozikowska-Koppel
Od
dawna ludzie wiedzą, że podstawowymi czynnikami warunkującymi zdrowie
są:właściwa jakość wody, powietrza, gleby, żywności, aktywność
fizyczna, pozytywne emocje. A jednak to właśnie ludzie doprowadzili do
znacznego zanieczyszczenia środowiska, skażenia powietrza i wody,
zanieczyszczenia żywności, podniesienia poziomu stresu codziennego
życia i pracy. Stosują nieodpowiednie technologie produkowania
i przetwarzania żywności i tak w ich codziennej diecie znalazło
się mnóstwo substancji toksycznych – chemicznych dodatków.
O
ile dla naszych przodków odżywianie się było sprawą stosunkowo prostą.
Wystarczyło jeść w umiarkowanych ilościach to, co wyrosło lub
wyhodowano na terenie, na jakim mieszkali, o tyle dziś dokonywanie
właściwych wyborów żywieniowych, nie mówiąc już o wyrobieniu sobie
właściwych nawyków żywieniowych, stało się sprawą wymagającą wiedzy
i świadomego podejmowania, nie zawsze łatwych decyzji
** ** ** ** **
Konsumpcja
jak narkotyk
Pierwsze kontakty
Dostępność różnorodnych dóbr, które zapełniają
sklepowe półki, przyzywa i kusi, sprzyjając wręcz zostaniu
porwanym przez „huragan konsumpcji”. Konsumenci kupują,
piją, jedzą, używają, zbierają nie zawsze dla realizacji potrzeb, ale
też dla samego miłego doznania towarzyszącego konsumowaniu. Angażowanie
się w zakupy, a następnie konsumowanie zakupionych towarów
niewątpliwie może, z jednej strony - być źródłem emocji
pozytywnych, z drugiej - uwalniać od emocji negatywnych. Zarówno
wstęp do konsumowania – zakupy, jak i następnie samo konsumowanie
odwraca uwagę od problemów, zmniejsza napięcie, daje odczucie
ulgi, w łatwy sposób dostarcza przyjemności i satysfakcji.
Sprzyja to dążeniu do zwiększania ilości czasu i pieniędzy
przeznaczanych na konsumpcję, kosztem rezygnacji z innych, bardziej
wymagających źródeł satysfakcji oraz unikaniu głębszego wglądu
we własne trudności.
** ** ** ** **
Odpowiedzialny konsument na co dzień
XXI
wiek jest niewątpliwie erą konsumpcjonizmu, a w sklepach króluje kult
opakowania. Sklepowe półki aż uginają się od kolorowych, pięknych i
błyszczących opakowań. Aby zwiększyć rangę i atrakcyjność artykułów
producenci, konkurując pomiędzy sobą, pakują je zwykle po kilka razy.
Prostym przykładem może być krem… który pakowany jest najpierw w
słoiczek lub tubkę, następnie w kolorowy, ładnie wyglądający
i przyciągający wzrok kartonik, a na sam koniec w celofan.
czytaj więcej o ekoznakach>>>
** ** ** ** **
starsze artykuły>>>
|
|
|
polecamy:
|