|
Aktualności |
|
|
Odpowiedzialny konsument na co dzień
XXI
wiek jest niewątpliwie erą konsumpcjonizmu, a w sklepach króluje kult
opakowania.
Sklepowe półki aż uginają się od kolorowych, pięknych i
błyszczących opakowań. Aby zwiększyć rangę i atrakcyjność artykułów
producenci, konkurując pomiędzy sobą, pakują je zwykle po kilka razy.
Prostym przykładem może być krem… który pakowany jest najpierw w
słoiczek lub tubkę, następnie w kolorowy, ładnie wyglądający
i przyciągający wzrok kartonik, a na sam koniec w
celofan.
Zakup to nie tylko nabycie produktu codziennego użytku oraz
zaspokojenie swoich potrzeb, ale także – dla niektórych - deklaracja,
wskaźnik statusu społecznego lub po prostu kaprys. Ludzie coraz
częściej nabywają dobra materialne w sposób zupełnie nieprzemyślany,
kompulsywny, nie mający zbyt wiele wspólnego z rzeczywistym
zapotrzebowaniem.
Zwiększonej konsumpcji towarzyszy zwiększona produkcja towarów.
Produkując towary, nie unikniemy powstawania produktów ubocznych -
odpadów. Do produkcji odpadów przyczynia się sam proces nabywania dóbr
materialnych. Wytwarzane są gigantyczne, w skali światowej, ilości
opakowań jednorazowego użytku, które często trafiają na składowisko
odpadów i zalegają tam tysiące lat.
(kliknij w obrazek by otworzyć plik PDF)
projekt
dofinansowany ze środków
Narodowego
Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
oraz
Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach
|
|
|
|