|
Aktualności |
|
|
Sprawozdanie z przeprowadzonych zajęć w szkołach średnich
w 2011 w ramach kampanii „WYŻYWIĆ ŚWIAT„
Halina Stolarczyk
Kampania
WYŻYWIĆ ŚWIAT prowadzona w ramach projektu
„Przeciwko głodowi – bądźmy
konsekwentni!” realizowana jest w Polsce
przez Polski Klub Ekologiczny Koło
Miejskie w Gliwicach wspólnie z Polską Zieloną Siecią.
Warsztaty odbyły się w 2011 w 12 szkołach średnich: 3 warsztaty w
województwie śląskim, w województwie lubuskim 5 warsztatów i w
województwie małopolskim 4 warsztaty. Czas trwania zajęć to trzy
godziny lekcyjne na temat „ Wspólny świat, wspólne wyzwania”. Na
zajęciach wykorzystany został specjalnie w tym celu wyprodukowany
pakiet edukacyjny zawierający broszurę i zeszyt ćwiczeń - materiały
merytorycznie związane z podjętym tematem. Aby zmotywować uczniów do
aktywnego uczestnictwa w zajęciach prowadzący warsztaty stosowali
metody aktywizujące; metaplan, filmy, praca z tekstem, interaktywny
wykład, burza mózgów, prezentacja multimedialna, gry edukacyjne.
Zajęcia prowadzone były zgodnie ze scenariuszem zajęć zamieszczonym w
zeszycie ćwiczeń.
Pakiet edukacyjny znajduje się na stronie internetowej PKE KM Gliwice.
Głównym celem prowadzonych warsztatów było zwrócenie uwagi młodszej
części społeczeństwa – młodzieży szkół średnich na problemy globalne
związane z głodem i ubóstwem w krajach Globalnego Południa. Są to
problemy niezwykle aktualne w świetle obecnych wydarzeń w krajach Azji,
Ameryki Łacińskiej, a zwłaszcza w krajach Afryki Północnej i Afryki
Subsaharyjskiej. Wydarzenia te nie tylko w sposób znaczący stanowią
problem biednych krajów Południa, ale również mają ogromny wpływ na
rozwój gospodarczy krajów Północy. Dlatego podjęty w projekcie temat
był bardzo potrzebny i na czasie. Zajęcia prowadzone były w trzech
województwach przez różnych trenerów. W województwie śląskim odbyły się
trzy warsztaty w szkołach średnich o różnym profilu nauczania (LO i
Technikum).
Zawsze na początku każdych zajęć prowadzący starał się dowiedzieć jaki
jest poziom wiedzy uczniów nt. krajów Globalnego Południa i skąd
czerpią wiedzę na ich temat. Z wypowiedzi uczniów wynikało, że jedynie
na zajęciach z historii i geografii i to tylko w sposób bardzo
fragmentaryczny ze względu na ograniczoną ilość godzin przeznaczonych
na te przedmioty. Najczęściej obraz krajów Południa kojarzył im
się z ubóstwem, klęskami żywiołowymi i wojnami. Podczas zajęć
prowadzący starał się wyjaśnić przyczyny zaistniałych problemów, aby
stworzyć rzeczywisty obraz tych krajów. Na podstawie konkretnych
przykładów uświadomiono młodzieży, że problemy krajów Południa w dużej
mierze powodowane są działalnością krajów bogatej Północy.
Podawano pozytywne przykłady ludzi, którzy mimo trudnych warunków życia
mogą pochwalić się mądrymi i odpowiedzialnymi działaniami, które my
mieszkańcy Europy moglibyśmy naśladować. Starano się uzmysłowić, że
ludzie w krajach Południa mają potrzeby podobne do potrzeb ludzi w
Polsce i często łączą nas również podobne marzenia, aspiracje, dylematy
życiowe.
Na konkretnych przykładach wyjaśniano, że działania na rzecz krajów
Południa mogą polegać nie tylko na udzielaniu pomocy, lecz również na
świadomym zmniejszaniu negatywnego wpływu krajów Północy na kraje
Południa jak np. sprawiedliwy handel, czy ograniczenie zanieczyszczeń
powietrza. Podczas rozmów z młodzieżą trener starał się ukazać
mechanizm, który prowadzi do powstania problemu jak np. niesprawiedliwe
reguły handlowe, unijne dotacje wspomagające eksport. Zwrócono uwagę na
konkretne możliwości działania, aby pomóc tym krajom jak np. kupowanie
produktów pochodzących ze Sprawiedliwego Handlu, promocja SH wśród
znajomych, lub u właścicieli kawiarń.
Stosowane na zajęciach metody aktywizujące jak film
MEATRIX,.prezentacja multimedialna, gry edukacyjne, praca w grupach z
tekstem broszury zachęcały młodzież do dyskusji, a nawet do
kontrowersyjnych wypowiedzi. Przemyślenia z pracy zespołowej i nabytej
podczas zajęć wiedzy zostały ujęte w postaci metaplanu i zreferowane
przez liderów poszczególnych grup. W efekcie tego działania powstało
szereg propozycji pozytywnego rozwiązania problemu ubóstwa na świecie
(etycznej konsumpcji biorącej pod uwagę kwestie sprawiedliwego handlu,
przestrzegania praw człowieka, czy zaangażowania się w akcje
pomocy). Zaplanowane materiały dydaktyczne zostały w pełni wykorzystane
na zajęciach warsztatowych. Nauczyciele bardzo byli zadowoleni z
otrzymanych pakietów edukacyjnych a szczególnie z tekstów zawartych w
broszurze, które mają zamiar wykorzystać na swoich zajęciach.
Z nadesłanych sprawozdań trenerów prowadzących zajęcia warsztatowe z
młodzieżą szkól średnich z województwa lubuskiego i małopolskiego
wynika, że takie zajęcia były bardzo potrzebne i celowe.
Młodzież z zainteresowaniem brała udział w zajęciach i chętnie
rozwiązywała zadania polecane przez trenerów z zeszytu ćwiczeń. Również
bardzo emocjonalnie odnosiła się do treści zawartych w prezentowanych
filmach: MEATRIX, który uwrażliwił ich na niehumanitarne traktowanie
zwierząt hodowlanych i ukazał bezwzględne działania koncernów
nastawionych na zysk oraz filmu
„Pola śmierci„. Szczególnie w tym filmie poruszył ich los
chłopca, który zginał w wyniku zatrucia pestycydami. Zaszokowała ich
niska kara dla sprawców oraz brak jej wyegzekwowania.
Młodzież z dużym zainteresowanie słuchała omawianego przez trenera tematu i brała udział w dyskusji.
Duże wrażenie na młodzieży wywarły informacje na temat ubóstwa w
krajach Południowych, a szczególnie o tym jak wiele osób na świecie
głodujecie, nie ma dostępu do wody, elektryczności, edukacji, pomocy
medycznej. Zdobyta wiedza na zajęciach pomogła młodzieży w opracowaniu
metaplanu i odpowiedzi na pytania: jak jest, jak być powinno, dlaczego
nie jest tak jak być powinno i co możemy zrobić, aby to zmienić.
Odpowiedzi były bardzo wyważone i nie stereotypowe.
W swoich wypowiedziach młodzież wskazała na pilne potrzeby zmian
strukturalnych w krajach Południa i to na szczeblu lokalnym, państwowym
i międzynarodowym. Nauczyciele byli bardzo zadowoleni z materiałów
edukacyjnych, które opracowane zostały według nowej podstawy
programowej. Z warsztatów zadowolona była również młodzież.
Zainteresowanie to można było sprawdzić podczas rozmów na
przerwie i po lekcjach. Młodzież z LO w Szprotawie (woj.
lubuskie) opowiadała w jaki sposób pomaga dzieciom z Sudanu.
Również klasa, w której odbywały się zajęcia była zaangażowana w akcję
Salezjańskiego Ośrodka Misyjnego „Adopcja na odległość”.
Z przekazanych przez trenerów sprawozdaniach z województwa lubuskiego i
małopolskiego wynika, że zarówno dobór tematu zajęć jak i
zainteresowanie młodzieży problematyką globalną doskonale wpisały się w
program edukacji globalnej i osiągnęły cel założony w projekcie.
[HS]
Kampania
WYŻYWIĆ ŚWIAT prowadzona w ramach projektu „Przeciwko głodowi – bądźmy
konsekwentni!”
realizowana jest w Polsce przez Polski Klub Ekologiczny
Koło Miejskie w Gliwicach wspólnie z Polską Zieloną Siecią.
Koordynowany jest przez Francuski Komitet na Rzecz Solidarności
Międzynarodowej. Organizacjami wspierającymi kampanię są: Polska
Akcja Humanitarna (PAH), europejska sieć EUROSTEP, Evert Vermeer
Stichting (Holandia), COSPE i Terra Nuova (Włochy), Germanwatch
(Niemcy), SOS Faim (Belgia i Luksemburg).
Projekt jest dofinansowany ze środków Unii Europejskiej
|
|
|
|