|
Spotkania |
|
|
"TRANSPORT W MIEŚCIE"
(notatka ze spotkania - 17 listopad 2010)
Tematem
kolejnego spotkania zorganizowanego przez Polski Klub Ekologiczny Koło
Miejskie w Gliwicach w ramach projektu „EKOLOGIA W WIELKIM MIEŚCIE”
finansowanego ze środków NFOŚiGW był „Transport w mieście”. W
spotkaniu udział wzięło prawie 60 osób, w zauważalnej większości nie
akceptujących proponowanych przez Urząd Miejski rozwiązań.
Wykład
wprowadzający do tematu wygłosił prof. Kazimierz Kłosek - Kierownik
Katedry Dróg i Mostów Politechniki Śląskiej. Przedstawił kierunki
rozwoju motoryzacji na świecie i tak: można pozostawić sytuację bez
zmian lub położyć nacisk na rozwój komunikacji samochodowej albo
alternatywnie na transport zrównoważony.
Jest to transport, który stanowi kombinację transportu
publicznego i prywatnego, uwzględniając jednocześnie potrzeby pieszych
i rowerzystów. To rozwiązanie jest najkorzystniejsze dla ludzi i
środowiska.
Profesor przedstawił graficzne porównanie powierzchni
dróg zajętej przez dwa wagony tramwajowe i wielopasmową
drogę zajętą na dużej długości przez samochody osobowe przewożące tę
samą liczbę pasażerów. Wśród ciekawostek przytoczył
porównanie, że w Polsce sumaryczna powierzchnia zajęta przez
tereny zabudowane zajmuje ok. 2,5 % powierzchni całego kraju a
infrastruktura drogowa 4,5 – 5 %. Podkreślił, jak wielkie
zniszczenie nawierzchni dróg miejskich powodują tiry: jeden
przejeżdżający tir niszczy nawierzchnię drogi w tym samym stopniu, co
przejazd 150 000 samochodów osobowych.
Po wykładzie, zgodnie z programem rozpoczęto dyskusję.
Jako pierwszy wystąpił Sekretarz Miasta Andrzej Karasiński, który przedstawił „Strategię rozwoju zbiorowego transportu miejskiego w Gliwicach”,
opracowaną przez ekspertów z
Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Ta
prezentacja wzbudziła dezaprobatę uczestników zarówno ze
względu na jej długość jak i to, że opracowana została przez
pracowników Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach a nie przez
Politechnikę Śląską w Gliwicach, która ma wieloletnie
doświadczenie w tym temacie.
Dyskusja toczyła się wokół propozycji utworzenia linii kolejowej
łączącej Sośnicę z Osiedlem Kopernika oraz budowy centralnego węzła
przesiadkowego w powiązaniu z punktami przesiadkowymi –
rozwiązanie mocno skrytykowane przez uczestników spotkania jako
utrudnienie, szczególnie dla osób starszych.
Poruszano także temat Drogowej Trasy Średnicowej. Tu Profesor Kłosek
uznał, że jej budowa poprawi płynność ruchu i przez to spowoduje
zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza. Zwrócił jednak
uwagę na konieczność zmian w zarządzaniu ruchem.
Obawy mieszkańców budzi konieczność budowy ekranów
dźwiękochłonnych zmniejszających hałas, ale ograniczających przestrzeń.
Skrytykowano także umiejscowienie stacji badania jakości powietrza poza
terenem największego zanieczyszczenia, co utrudni ocenę wpływu DTŚ na
stan środowiska w centrum miasta. Proponowano
badanie jakości powietrza w
centrum miasta i wprowadzenie tablic monitorujących
stan środowiska.
Wnioskowano przemodelowanie systemu miejskiej komunikacji i oparcie jej
na bazie tramwajów oraz rozważenie zastosowania opcji
„park and drive”. Jest to system polegający na
przygotowaniu parkingów zlokalizowanych na obrzeżach miasta,
gdzie użytkownicy mogą pozostawiać swoje samochody, aby przesiąść się
do pojazdów komunikacji miejskiej umożliwiającej dotarcie do
centrum miasta. Rozwiązanie takie wymaga jednak usprawnienia i
podniesienia poziomu świadczonych usług komunikacyjnych w mieście oraz
budowy odpowiedniej infrastruktury.
Dyskusja dotyczyła także problemów
lokalnych, jak np. likwidacja ogrodów
przydomowych i budowa na ich miejscu parkingów dla
studentów Politechniki Śląskiej. Zwrócono uwagę na zbyt
małą ilość ścieżek rowerowych w Gliwicach.
projekt sfinansowany ze środków
Narodowego
Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
|
|
|
|