|
Spotkania |
|
|
"TRANSPORT W MIEŚCIE"
(notatka ze spotkania - 17 listopad 2010)
Wnioski ze spotkania: TRANSPORT W MIEŚCIE
Krystyna Kozikowska - Koppel
Jako problemy zgłoszono:
- Likwidacja tramwaju. Rozebranie części linii.
- Nieefektywny system komunikacji autobusowej.
Dojazd z jednego odległego miejsca do drugiego w Gliwicach zajmuje tyle
czasu, że na piechotę byłoby szybciej (do 2 godzin). Młodzież musi się
zwalniać z lekcji, aby zdążyć na autobus, spóźnienie się na
autobus powoduje konieczność godzinnego oczekiwania na następny, w
niektórych miejscach autobusy jeżdżą stadami z długimi
przerwami pomiędzy.
- Budowa centrów logistycznych na osiedlach.
Stwarza problem z przejazdem TIR-ów i pogarsza jakość życia na tych osiedlach.
Na świecie centra budowane są na terenach niezabudowanych.
- Kwestia planowanego parkingu przy ul. Kaszubskiej 22, 18, 14.
- Likwidowanie ogródków, aby budować parkingi.
Gliwice miały być zielonym miastem, „miastem
ogrodów”, teraz zieleń jest sukcesywnie likwidowana w imię
potrzeb komunikacyjnych, co pogarsza jakość życia mieszkańców.
- Budowa stadionu i parkingów dla stadionu.
- Zbyt mała ilość ścieżek rowerowych w mieście.
- Chaos zabudowy w miastach, co prowadzi do chaosu w komunikacji.
- Zbyt małe uwzględnianie potrzeb mieszkańców przy planowaniu strategii,
przy koncentracji głównie na potrzebach świata biznesu.
- Obawa przed życiem za ekranami wokół dróg.
- Umiejscowienie stacji badania jakości powietrza poza
terenem największego zanieczyszczenia.
- Planowana lokalizacja centrów przesiadkowych, która nie uwzględnia
potrzeb wszystkich mieszkańców. Zwrócono uwagę głównie na starsze osoby.
Mieszkańcy wnioskowali o:
- Przemodelowanie systemu, oparcie koncepcji na bazie tramwajów,
rozważnie zastosowania opcji „park and drive” (samochody
osobowe na parkingach poza centrum, przesiadanie się na zbiorową
komunikację do ścisłego centrum, duże samochody rozładowywane na
przedmieściach, a małe rozwożą towar po mieście)
- Większą współpracę pomiędzy Politechniką, Urzędem Miejskim
i Radami Dzielnicowymi.
- Dostępność programu operacyjnego do strategii komunikacyjnej miasta.
- Badanie jakości powietrza w centrum miasta,
wprowadzenie tablic monitorujących stan środowiska.
- Budowanie centrów logistycznych nie na osiedlach,
ale poza miastem na terenach niezabudowanych.
- Zorganizowanie odpowiednich szkoleń dla Zarządu Dróg Miejskich
przez Politechnikę Śląską
- Większe uwzględnienie transportu rowerowego.
- Bardziej racjonalne rozplanowanie linii autobusowych
(szczególnie trasa Łabędy- Zatorze)
projekt sfinansowany ze środków
Narodowego
Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
|
|
|
|