Aktualności

Sprawozdanie z przeprowadzonych zajęć w szkołach średnich
w 2011 w ramach kampanii „WYŻYWIĆ ŚWIAT„

Halina Stolarczyk

Kampania  WYŻYWIĆ ŚWIAT  prowadzona  w ramach  projektu  „Przeciwko  głodowi  –  bądźmy  konsekwentni!”  realizowana  jest  w  Polsce  przez  Polski  Klub  Ekologiczny  Koło  Miejskie w Gliwicach wspólnie z Polską Zieloną Siecią.

Warsztaty odbyły się w 2011 w 12 szkołach średnich: 3 warsztaty w województwie śląskim, w województwie lubuskim 5 warsztatów i w województwie małopolskim 4 warsztaty. Czas trwania zajęć  to trzy godziny lekcyjne na temat „ Wspólny świat, wspólne wyzwania”. Na zajęciach wykorzystany został specjalnie w tym celu wyprodukowany pakiet edukacyjny zawierający broszurę i zeszyt ćwiczeń - materiały merytorycznie związane z podjętym tematem. Aby zmotywować uczniów do aktywnego uczestnictwa w zajęciach prowadzący warsztaty stosowali metody aktywizujące; metaplan, filmy, praca z tekstem, interaktywny wykład, burza mózgów, prezentacja multimedialna, gry edukacyjne. Zajęcia prowadzone były zgodnie ze scenariuszem zajęć zamieszczonym w zeszycie ćwiczeń.
Pakiet edukacyjny znajduje się na stronie internetowej  PKE KM Gliwice.

Głównym celem prowadzonych warsztatów było zwrócenie uwagi młodszej części społeczeństwa – młodzieży szkół średnich na problemy globalne związane z głodem i ubóstwem w krajach Globalnego Południa. Są to problemy niezwykle aktualne w świetle obecnych wydarzeń w krajach Azji, Ameryki Łacińskiej, a zwłaszcza w krajach Afryki Północnej i Afryki Subsaharyjskiej. Wydarzenia te nie tylko w sposób znaczący stanowią problem biednych krajów Południa, ale również mają ogromny wpływ na rozwój gospodarczy krajów Północy. Dlatego podjęty w projekcie temat był bardzo potrzebny i na czasie. Zajęcia prowadzone były w trzech województwach przez różnych trenerów. W województwie śląskim odbyły się trzy warsztaty w szkołach średnich o różnym profilu nauczania (LO i Technikum).

Zawsze na początku każdych zajęć prowadzący starał się dowiedzieć jaki jest poziom wiedzy uczniów nt. krajów Globalnego Południa i skąd czerpią wiedzę na ich temat. Z wypowiedzi uczniów wynikało, że jedynie na zajęciach z historii i geografii i to tylko w sposób bardzo fragmentaryczny ze względu na ograniczoną ilość godzin przeznaczonych na te przedmioty. Najczęściej obraz  krajów Południa kojarzył im się z ubóstwem, klęskami żywiołowymi i wojnami. Podczas zajęć prowadzący starał się wyjaśnić przyczyny zaistniałych problemów, aby stworzyć rzeczywisty obraz tych krajów. Na podstawie konkretnych przykładów uświadomiono młodzieży, że problemy krajów Południa w dużej mierze powodowane są działalnością krajów bogatej Północy.
Podawano pozytywne przykłady ludzi, którzy mimo trudnych warunków życia mogą pochwalić się mądrymi i odpowiedzialnymi działaniami, które my mieszkańcy Europy moglibyśmy naśladować. Starano się uzmysłowić, że ludzie w krajach Południa mają potrzeby podobne do potrzeb ludzi w Polsce i często łączą nas również podobne marzenia, aspiracje, dylematy życiowe.
Na konkretnych przykładach wyjaśniano, że działania na rzecz krajów Południa mogą polegać nie tylko na udzielaniu pomocy, lecz również na świadomym zmniejszaniu negatywnego wpływu krajów Północy na kraje Południa jak np. sprawiedliwy handel, czy ograniczenie zanieczyszczeń powietrza. Podczas rozmów z młodzieżą trener starał się ukazać mechanizm, który prowadzi do powstania problemu jak np. niesprawiedliwe reguły handlowe, unijne dotacje wspomagające eksport. Zwrócono uwagę na konkretne możliwości działania, aby pomóc tym krajom jak np. kupowanie produktów pochodzących ze Sprawiedliwego Handlu, promocja SH wśród znajomych, lub u właścicieli kawiarń.

Stosowane na zajęciach metody aktywizujące jak film MEATRIX,.prezentacja multimedialna, gry edukacyjne, praca w grupach z tekstem broszury zachęcały młodzież do dyskusji, a nawet do kontrowersyjnych wypowiedzi. Przemyślenia z pracy zespołowej i nabytej podczas zajęć wiedzy zostały ujęte w postaci metaplanu i zreferowane przez liderów poszczególnych grup. W efekcie tego działania powstało szereg propozycji pozytywnego rozwiązania problemu ubóstwa na świecie (etycznej konsumpcji biorącej pod uwagę kwestie sprawiedliwego handlu, przestrzegania praw człowieka, czy zaangażowania się  w akcje pomocy). Zaplanowane materiały dydaktyczne zostały w pełni wykorzystane na zajęciach warsztatowych. Nauczyciele bardzo byli zadowoleni z otrzymanych pakietów edukacyjnych a szczególnie z tekstów zawartych w broszurze, które mają zamiar wykorzystać na swoich zajęciach.

Z nadesłanych sprawozdań trenerów prowadzących zajęcia warsztatowe z młodzieżą szkól średnich z województwa lubuskiego i małopolskiego wynika, że takie zajęcia były bardzo potrzebne i celowe.

Młodzież z zainteresowaniem brała udział w zajęciach i chętnie rozwiązywała zadania polecane przez trenerów z zeszytu ćwiczeń. Również bardzo emocjonalnie odnosiła się do treści zawartych w prezentowanych filmach: MEATRIX, który uwrażliwił ich na niehumanitarne traktowanie zwierząt hodowlanych i ukazał bezwzględne działania koncernów nastawionych na zysk oraz filmu
„Pola śmierci„. Szczególnie w tym filmie  poruszył ich los chłopca, który zginał w wyniku zatrucia pestycydami. Zaszokowała ich niska kara dla sprawców oraz brak jej wyegzekwowania.
Młodzież z dużym zainteresowanie słuchała omawianego przez trenera tematu i brała udział w dyskusji.

Duże wrażenie na młodzieży wywarły informacje na temat ubóstwa w krajach Południowych, a szczególnie o tym jak wiele osób na świecie głodujecie, nie ma dostępu do wody, elektryczności, edukacji, pomocy medycznej. Zdobyta wiedza na zajęciach pomogła młodzieży w opracowaniu metaplanu i odpowiedzi na pytania: jak jest, jak być powinno, dlaczego nie jest tak jak być powinno i co możemy zrobić, aby to zmienić. Odpowiedzi były bardzo wyważone i nie stereotypowe. 

W swoich wypowiedziach młodzież wskazała na pilne potrzeby zmian strukturalnych w krajach Południa i to na szczeblu lokalnym, państwowym i międzynarodowym. Nauczyciele byli bardzo zadowoleni z materiałów edukacyjnych, które opracowane zostały według nowej podstawy programowej. Z  warsztatów zadowolona była również młodzież. Zainteresowanie to można było  sprawdzić podczas rozmów na przerwie i po lekcjach. Młodzież z LO w Szprotawie (woj. lubuskie)  opowiadała w jaki sposób pomaga dzieciom z Sudanu. Również klasa, w której odbywały się zajęcia była zaangażowana w akcję Salezjańskiego Ośrodka Misyjnego „Adopcja na odległość”.

Z przekazanych przez trenerów sprawozdaniach z województwa lubuskiego i małopolskiego wynika, że zarówno dobór tematu zajęć jak i zainteresowanie młodzieży problematyką globalną doskonale wpisały się w program edukacji globalnej i osiągnęły cel założony w projekcie.

[HS]

Kampania WYŻYWIĆ ŚWIAT prowadzona w ramach projektu „Przeciwko głodowi – bądźmy konsekwentni!”
realizowana jest w Polsce przez Polski Klub Ekologiczny Koło Miejskie w Gliwicach wspólnie z Polską Zieloną Siecią.  Koordynowany jest przez Francuski Komitet na Rzecz Solidarności Międzynarodowej. Organizacjami wspierającymi kampanię są:  Polska Akcja Humanitarna (PAH), europejska sieć EUROSTEP, Evert Vermeer Stichting (Holandia), COSPE i Terra Nuova (Włochy), Germanwatch (Niemcy), SOS Faim (Belgia i Luksemburg).

Projekt jest dofinansowany ze środków Unii Europejskiej

ue


O nas

Zarząd

Kontakt

Aktualności

Projekty

Publikacje

Wspierają nas

Współpraca

Raporty z działalności

Raporty finansowe

ul.Ziemowita 1 IIIp.

skr.poczt.489
44 - 100 Gliwice
tel/fax (...) 32 231 85 91
 
e-mail:
biuro@pkegliwice.pl
strona:
www.pkegliwice.pl